The Corona Special: Ecofrost in de kijker!

Deze week stellen we Ecofrost voor.
Een fantastisch familiebedrijf in de voedingssector, dat de crisis met veel gezond verstand aanpakt!



We spraken met Mevr Claire Hoflack, verantwoordelijke voor Sales, HR & Logistics bij Ecofrost SA

In welke sector zitten jullie en welke producten worden er verkocht?

"Ecofrost nv is een jong Belgisch bedrijf, gesitueerd in Peruwelz. We zijn gespecialiseerd in diepgevroren aardappelproducten, hoofdzakelijk diepvriesfrieten. Ecofrost werd opgericht door 2 families, de familie Hoflack en de familie Vervaeke. Pol en Dries Vervaeke zijn actief in de aardappelteelt en -handel. Door hun drie generaties lange ervaring, weten ze de juiste grondstof te kiezen en hun landbouwers onder contract goed te begeleiden. Luc en Marc Hoflack hebben 25 jaar ervaring bij het invriezen van groenten. Samen vormen zij een synergie die "een nieuwe naam in de aardappelwereld" creëert. Sinds de oprichting in 2003 levert Ecofrost haar producten al aan meer dan 110 landen, gespreid over de 4 continenten."

Is het voor jullie minder druk, sinds de corona-epidemie is uitgebroken?

"Ja, door de wereldwijde sluiting van hotels en restaurants. Zij maken de helft van ons klantenbestand uit. In het prille begin van de crisis ging onze verkoop in Europa even naar omhoog, door het hamstergedrag, maar sindsdien is onze verkoop gedaald. Zolang landen in lockdown blijven, blijven wij ook volume verliezen. We moeten bijgevolg beroep doen op tijdelijke werkloosheid voor enkele van onze medewerkers."

Welke veiligheidsmaatregelen hebben jullie genomen?

"Bedienden die niet op werkvloer moeten zijn werken van thuis uit, anderen afwisselend 1 week thuis en 1 week op kantoor. We hebben 3 vergaderzalen omgebouwd naar 3 bureaus en we laten thuiswerk zo veel mogelijk toe. In de productie hebben we overal desinfecterend materiaal opgehangen en er is bescherming voor de klavieren. We hebben ook de verschillende afdelingen gescheiden, elke afdeling kreeg aparte badgelezers, containers, refters en parkings. Vergaderingen verlopen via Zoom en Microsoft Teams.

De schoonmakers hebben nu andere taken, zoals het continu alles desinfecteren (klavieren, trapleuningen, …) en werken ook ’s nachts en tijdens het weekend. Zelf hebben we ook 1 persoon aangesteld die elke dag het hele bedrijf rondgaat om te controleren of alle maatregelen correct worden opgevolgd. Loopt er iets fout, dan geeft zij uitleg. Daar is zij toch snel elke dag 3 uur mee bezig.

We hebben ook besloten om alle mensen van de beschutte werkplaats thuis te laten, voor hun veiligheid, daar zij een risicogroep zijn. De chauffeurs moeten in de wagen blijven zitten, zij mogen niet op de kaaien wandelen."

Hoe is de sfeer op het bedrijf?

"We voelden in het begin toch wel wat angst, met uitval tot gevolg. We zijn dan activiteiten beginnen organiseren om onze mensen te motiveren, zoals een gratis doosje frieten, een wedstrijd waarbij een fles champagne kon worden gewonnen, een grote fruitmand in de verschillende cafetaria’s, … We zorgen ook elke week voor een attentie voor onze werknemers, zoals een bosje bloemen.

We sturen ook wekelijks een mail naar onze bedienden en verantwoordelijken, niet alleen met de genomen maatregelen, maar ook met leuke anekdotes en nieuws.  We willen onze medewerkers laten weten dat we aan hen denken, en dat ze bij ons veilig aan het werk kunnen. Nu merken we dat de medewerkers blij zijn dat er nog werkzekerheid is bij ons."

Wat hebben jullie geleerd uit deze crisis? 

"Dat heel veel mensen er positief mee omgaan, elkaar ondersteunen en ervoor gaan. We hebben echt een topteam!"

Hoe kijkt u naar de toekomst? 

"De situatie is moeilijk, de lockdown duurt langer dan verwacht en we verwachten ook een trage heropstart. Nu draaien we op 1 van de 2 fabrieken, onze extra weekendploegen kunnen nog niet direct terugkomen. We hopen dat we na deze periode nog altijd gaan mogen rekenen op onze trouwe uitzendkrachten, klanten en leveranciers."