The Corona Special: 
Eddie Stobart in de kijker!

We spraken met dhr Reginald Delmarche, Business Development Europe - Eddie Stobart Logistics Europe

Hoe zou u de activiteiten van Eddie Stobart Logistics omschrijven?

We zijn een logistiek bedrijf dat in 1970 in het Verenigd Koninkrijk werd opgericht door Edward Stobart. Ondertussen zijn we 50 jaar later en rijden er Europa zo’n 3.000 van onze voertuigen rond. In Genk bevindt zich het EU-hoofdkwartier, wat het belang van Limburg als Europese topregio voor de logistiek onderstreept.

Naast transport heeft Eddie Stobart ook warehouse activiteiten. We staan garant voor de opslag-overslag van uw goederen in optimale omstandigheden, 24/7 bewaakt en perfect afgeschermd tegen alle mogelijke risico’s. Hier mogen we zeker de ‘cross dock’ operaties niet vergeten vermelden. Dit betekent dat de goederen die binnenkomen in onze warehouses niet worden opgeslagen, maar direct worden gesorteerd en geconsolideerd voor verzending. Dankzij deze efficiënte aanpak winnen onze klanten kostbare tijd, verhogen we de beladingsgraad en verbeteren alzo onze CO2 footprint. 

Welke impact heeft de coronacrisis op jullie activiteiten?

Als transportbedrijf vielen we in maart plots terug naar 30% van onze activiteiten. Na 2 maanden klommen we terug naar 50 à 60% en sinds eind juni draaien we terug op volle toeren.  Hier is echt sprake van een ‘V’-scenario: een korte maar diepe recessie, gevolgd door een scherp herstel. Voor de warehouse en ‘cross dock’ activiteiten hing het vooral af van het type klanten. In de auto-industrie verloopt het herstel bijvoorbeeld veel trager.

Het laatste half jaar was er een enorme toename van de ‘reverse logistics’. Hierbij moeten de goederen die terugkomen terug in hun originele staat gebracht worden. Zo zorgen we ervoor dat de producten en materialen die geretourneerd worden zo vlot mogelijk opnieuw op de markt kunnen komen. De mensen hebben heel veel online geshopt, waardoor er ook een maximum aan opslagcapaciteit nodig was. Zo hebben we een warehouse van 65.000 vierkante meter in gebruik genomen voor extra opslag. En zijn we nog op zoek naar hef- en reachtruckchauffeurs om ons team te komen vervoegen.

Hoe ziet u de situatie evolueren op korte en lange termijn?

Met de eindejaarperiode in zicht mogen we ons verwachten aan nog meer werk. Zeker omdat we, naast de klassieke logistieke stroom, nu ook klanten in de retail verwelkomen. In november zal Black Friday ook uitgroeien tot een heuse Black Week. We zijn dus al volop bezig om extra shifts in te zetten om alles op tijd verwerkt te krijgen. Na de kerstperiode zal het dan opnieuw wat rustiger worden, maar we zijn sowieso continu op zoek naar opportuniteiten en extra dienstverlening voor onze klanten.

Zal de coronacrisis ook voor onverwachte pluspunten zorgen?

Onze werknemers zijn ontzettend blij dat ze in een sector zitten die in grote mate heeft kunnen upscalen. We konden een beroep doen op een pak goede werkkrachten die juist hun job hadden verloren. Zij konden direct kennismaken met de fijne groepssfeer en de positieve attitude die zo typisch zijn voor Eddie Stobart. We hadden uitzendkrachten die na 2 weken de collega’s al trakteerden op vlaaien! Als we 1 positief element meenemen uit deze crisis, dan zal het zeker de versterkte teamgeest zijn.

Kan je ons tot slot nog een leuke anekdote meegeven?

Zeker! Wist je dat alle trucks van Eddie Stobart gepersonaliseerd zijn met een meisjesnaam? Onze oprichter had het lumineuze idee om al zijn trucks een meisjesvoornaam te geven. Dat lijkt op het eerste zicht misschien niet zo speciaal, maar het doet wel wonderen op vlak van communicatie met alle stakeholders. Onze medewerkers, klanten en leveranciers weten het vaak te appreciëren als de voornaam van hun partner of dochter op een Eddie Stobart truck verschijnt.  Let dus volgende keer als je onderweg bent zeker goed op of de ‘Emma’ of de ‘Wendy’ je pad ziet kruisen…

Vorige editie van "The corona special: bedrijf in de kijker" gemist?

Bekijk het hier!