Ontdek de hr-case van winnaar Edgard & Cooper!
Elk jaar reikt Unique in samenwerking met #ZigZagHR de Unique KMO HR Award uit. We riepen deze prijs in het leven om extra aandacht de vestigen op kmo’s en hun hr-projecten. De afgelopen jaren inspireerden al heel wat organisaties met hun knappe cases. Ontdek hier het project van Edgard & Cooper!
Edgard & Cooper sleepte in 2025 de Unique KMO HR Award in de wacht! Benieuwd hoe ze onze vakjury wisten te overtuigen? Met een live podcast als pitch zetten ze meteen de toon: creatief, eigenzinnig en helemaal in lijn met hun ‘rebelse’ cultuur om de zaken anders aan te pakken!
Voor ons team was het echt een héle leuke ervaring. We moeten eerlijk toegeven: toen we voor het eerst dachten aan deelnemen, vroegen we ons af… Wat is onze case eigenlijk? We hadden geen “één groot project”, maar wél enkele jaren werk met duizend kleine puzzelstukjes. En juist dat wouden we laten zien: hoe je als KMO, met beperkte middelen, toch heel wat impact kan maken door stelselmatig dingen op te bouwen en vooral door voor de juiste acties te kiezen.
Samen terugblikken op alles wat we bereikt hebben, was al een overwinning op zich. We hebben last minute alles op alles gezet als team om onze case in te dienen, en de energie die daarbij loskwam was geweldig.
Voor onze pitch besloten we het, in typische Edgard & Cooper-stijl, nét dat tikkeltje anders te doen: we namen een héle set-up mee en brachten ons verhaal live in podcastvorm. Spannend? Zeker. Maar vooral keiplezant! We hielden het bewust eerlijk: tijdens onze pitch stonden we niet alleen stil bij wat goed ging, maar ook bij wat niet altijd liep zoals gepland, en wat we daaruit geleerd hebben. Daarnaast wilden we ook de minder zichtbare aspecten, zoals legal compliance, mee in de spotlight zetten. Die zijn minstens even belangrijk.
En dan dat moment in het Wintercircus als afsluiter: de winst… Pure trots, kippenvel, en zoveel dankbaarheid. Wat een ervaring!
Omdat het een zeldzame kans is om écht even stil te staan bij wat je team allemaal al bereikt heeft. Je zit zo vaak in de rush van de dag, dat je vergeet hoe ver je al gekomen bent. Samen een case opbouwen, terugblikken, daar trots op zijn: dat proces op zich is al super waardevol.
En dan de sfeer tijdens het event, de connecties die je legt tijdens het proces… dat neem je sowieso mee, award of niet 😊
Voor ons als People Team was het een superfijne manier om samen stil te staan bij onze evolutie, en alles even in perspectief te plaatsen. Het gaf een serieuze energieboost en zorgde voor een hernieuwde trots in ons team. We realiseerden ons ook hoe waardevol het is om kleine overwinningen en grote overwinningen bewust te vieren, dat versterkt niet alleen het teamgevoel maar helpt je ook om vooruitgang écht te zien en te waarderen.
Daarnaast gaf het ons ook de kans om ons verhaal intern én extern te delen: dat leidde tot mooie gesprekken, nieuwe connecties en extra visibiliteit. Het bevestigde ook nog maar eens dat je als KMO, zonder gigantisch budget, écht verschil kan maken.
We zijn als team het afgelopen jaar erg gefocust geweest op een vlotte integratie met General Mills, het bedrijf waar we vorig jaar deel van zijn gaan uitmaken.. Dat bracht een nieuwe dynamiek met zich mee. We hebben onder andere een nieuwe HRIS nu, waar in de achtergrond veel werk in is gekropen.
We hebben op vlak van L&D ook wat stappen gezet, zo werd onder andere voor de eerste keer een LMS geïntroduceerd in het bedrijf, maar we hebben ook voor de eerste keer face-to-face leadershipsessies georganiseerd over de landgrenzen heen. In tussentijd hebben we dit jaar ook 21 nieuwe gezichten over de kantoren heen, dus ook op dat vlak blijven we groeien.
Sinds deze maand staat ook opnieuw onze jaarlijkse engagementsurvey klaar, daar willen we opnieuw concrete acties aan koppelen naar volgend jaar. Dus: het bouwen gaat gewoon verder. 😊
We hopen vooral dat we met ons verhaal anderen inspireren: je hoeft geen groots en meeslepend project te hebben om impact te maken. Soms zijn het net die consistente kleine stappen, door een geëngageerd team, die het verschil maken.
Celebrate the small wins is intussen echt onze leuze geworden. De award gaf ons de kans om dat in de verf te zetten en dat gunnen we iedereen.